Wednesday, October 18, 2006

Gästkrönika: Dagen då journalistiken dog


Vad är journalistikens uppdrag? Det är en mycket aktuell fråga under och efter vår valrörelse. Speciellt dessa dagar då pressen gör allt de kan för att gräva fram "skandaler" om våra politiker. Är uppdraget att förmedla nyheter, rapportera om aktuella händelser och se till att information sprids från några få till en stor allmänhet ELLER är det att först skapa nyheter för att sedan paketera dem så att de säljer så mycket som möjligt till så många som möjligt?

Jag fick en gång veta vad som krävdes för att något skulle publiceras i en av Sveriges största dagstidningar: att det är något nytt och att det är hett - en NY-HET. Men är det verkligen sant?

Det finns många flockdjur på vår planet och det sista flockdjuret är journalister. Vad är det som driver ett flockdjur och en flock? Ett flockdjur drivs av endast en sak och det är rädslan att inte tillhöra sin grupp - att bli utstött. Det som driver flocken är hungern, att hitta sitt byte och därmed få föda och överleva. Ett flockdjur vågar inte gå emot gruppen eftersom utan flocken dör individen. Flockbeteendet är bra när resurserna är knappa och då instinkten är den grundläggande drivkraften. Tyvärr är flockmentaliteten inte ett bra beteende i det moderna samhället och framförallt när det gäller nyhetsrapportering och journalistik. När läsarna och tittarna blir flockens byte dör det journalistiska uppdraget.

Om argumentet är att den unga generationen inte har förmåga att ta till sig utförliga (läs långa) artiklar eller reportage ägnar man sig åt självbedrägeri. Om argumentet är att nya medier (läs gratistidningar) och nya kanaler (läs Internet) förändrar sättet som nyheter förmedlas och förpackas på ägnar man sig åt att förolämpa sina läsare och tittare. Det är ynkligt att förklara fördumningen inom svensk nyhetsrapportering med att man anpassar sig efter målgruppens beteende och behov. Förklaringen är helt enkelt att dagens journalister har övergett sitt uppdrag och gett sig in i månglarnas högborg - när nyheter blir en vara som måste säljas till så många som möjligt till ett så högt pris som möjligt då har man satt djävulen till att sprida bibelns budskap.

Visst, vi kanske lever i en tid med överskott på information, en tid som präglas av snuttifiering och snabba klipp men det gör inte det journalistiska uppdraget mindre viktigt. När journalisterna överger oss och blir ett drev som utövar makt dör samhället en smula och det är inte säkert såret någonsin läker. Jag vill kunna läsa en dagstidningen, jag vill kunna titta på tv-nyheter, jag vill kunna lyssna på nyhetsrapporteringen på radion utan att undra över vilken hemliga agenda som driver tidningen, programmet eller journalisten. Jag vill slippa fundera över om det är en nyhet jag läser om eller om det är en kampanj med ett specifikt syfte. Eller om det bara handlar om att sälja.

Jag vill inte höra om några journalister som gömmer sig bakom illusionen att de tjänar samhället och dess medborgare. Förtroendet för Sveriges journalister är raserat och det kommer att ta många år att bygga upp det igen. Jag vill se rakryggade journalister som överger flocken och som inser att flocken gör ingen glad. Lämna flocken, våga stå upp i blåsten och rapportera nyheter utan att kappan ändrar riktning beroende på hur vinden blåser!

Frågan är om journalisterna har modet som krävs? Jag tror inte det.

/Jon

No comments: