Monday, January 29, 2007

Svartvit Kvinna


Jag vill återuppliva min lilla bok som jag gav ut för 3 år sedan nu och skrevs för typ 5-6 år sedan (usch vad tiden går fort). Detta gör jag genom att starta en annan blogg där jag kommer att lägga ut texterna/dikterna från boken. Boken är uppdelad i 72 dagar och jag försöker uppdatera varje dag, eller om det är lite text vissa dagar så gör jag flera dagar i rad. Om du vill läsa den är det bäst att läsa från Dag 1 till slutet. Jag börjar lägga ut den 1 februari och skickar ut en påminnelse då. (Jag kommer självklart att ha kvar denna blogg och fortsätta med månatliga uppdateringar för den som orkar läsa :)

Utdrag ur boken:
"Dag 10
Det finns vatten efter en stunds promenad. Jag ser fåglar, ekorrar, någon som rastar hunden och det är löv under snön på marken. Nu ser jag vattnet och solen som gör att vattnet, som blivit till is, glimmar lite lätt. Det är vackert. Jag känner insikt.

Jag vänder mig om och tittar mot skogsbrynet, minns platsen där jag och den jag älskade satt på gräset med vår picknickkorg, hur vi låg på filten vi hade med oss och hur vi tittade på varandra. Vi behövde knappt röra varandra. Det bara fanns där. Känslan. Glädjen.

Hans linjer; ansiktet, kroppen, händer, fötter, hållning, hans tal och alla hans ljud – allt kunde jag utantill. Och ändå slutade jag aldrig att förundras och beundra. Varför är det så att man ena sekunden känner så starkt för någon när sedan allting bara försvinner. Att man minns, men att man ej kan minnas med de känslor som fanns då? Man ska leva tillsammans förevigt, men att förevigt försvinner i ett enda slag. Helt borta.

Jag minns att jag träffade den mannen häromdagen i en mataffär och han bara stod där, nästan som en främling och vi kallpratade mest och vi sa hejdå och vi ses och vi hörs. Ingen av oss vände sig om efter vi tagit farväl. Inte vad jag vet i alla fall. Helt bortflugna känslor. Ingenting.

(vem är du? känner jag dig?)"

Här är också utdrag från en artikel som skrevs i "Mitti" (Stockholm) när boken kom ut:
"Titel: Hon fångar kärleken.
Det finns tankar om kärlek som många människor aldrig talar öppet om. Inte ens med sin partner. Debutanten Tereza Mavica-Lundström berättar för alla. I boken Svartvit kvinna utelämnar hon sig själv. Hon skriver om livet och om kärleken.

Titeln Svartvit kvinna syftar på Tereza Mavica-Lundströms bakgrund.
– Det är en beskrivning jag brukar använda om mig själv. Mamma är från Italien och pappa är från Norrland. Jag är en blandning av temperament och lugn. Humöret går upp och ned. Svart och vitt. Boken ges ut av det lilla Norrköpingbaserade förlaget Polstiernan som satsar på unga okända poeter.
– Jag kallar den hellre för tankebok än poesibok. Texterna består av nedskriva tankar och av dikter som är mer som låttexter. Poesi blir lätt för mycket, för många komplicerade ord. Hon vill att läsaren ska känna igen sig i hennes texter kring kärleken. Visa att läsaren inte är ensam om sina tankar.
– Jag visste inte om det verkligen var fler som kände som jag. Men jag anade. Efter att boken kommit ut har flera bekanta berättat att de ibland slår upp vissa sidor. Speciellt de som innehåller lite mer mörka texter. Boken utgår från Terezas dag- och tankeböcker, från tidiga tonår till vuxen kvinna, där hon resonerar kring relationer och om den romantiska bilden av idealmannen.
– Även när vi träffar kärleken i våra liv, finns där tvivel. Men det betyder inte att vi inte älskar. Kärlek kräver dialog och att vi möter varandra. Hon tror att många människor har svårt att tänka tanken att de är lyckliga. Att de till och med är lite rädda för att vara glada och njuta av livet.
– Det är som om många har lättare att hantera fara och olycka. Inspiration får hon främst från familj och vänner, men även av människor ute på stan.
– Jag har alltid med mig min svarta anteckningsbok. Där skriver jag ned tankar och idéer när de faller på. Det kan vara när jag är ute och går, när jag åker tåg eller när jag sitter uppe vid vattentornet och ser ut över stan. När som helst."

Fint va?!

Gå till: www.svartvitkvinna.blogspot.com om du vill läsa boken.
puss tereza

1 comment:

Anonymous said...

Man ska inte slösa tiden på att skriva om kärlek, man ska göra kärlek. Praktisk tänkande :)