Monday, June 30, 2008

Mammor har ingen valfrihet

Jag har inga egna barn. Jag har därför heller då inte trampats med föräldraledighetsfrågan i verkligheten. Samtidigt kan jag inte låta bli att bli förbannad över hur alla kvinnor i min bekantskapskrets nästan oundvikligen förs in i rollen som den förälder som stannar hemma och hur detta i slutändan ger bakslag i vår jakt på jämställdhet.

Någonstans hoppas jag att det finns en gemensam samhällelig strävan efter att öka jämställdheten mellan män och kvinnor och en allmän insikt i att kvinnors ofta långa ledighet från arbetsmarknaden påverkar den icke-jämställda situationen. Jag tycker då att det vore en självklarhet att man delar på antal föräldralediga dagar. Men ändå finns motstånd och frågan debatteras livligt. En del säger att en öronmärkning av föräldralediga dagar mer eller mindre är synonymt med en uppluckring av samhälleliga maktstrukturer. Andra förespråkar att föräldrarna själva kan bestämma och att de självmant kommer att ta ansvar kring jämställdhetsdilemmat. Men uppenbarligen fungerar inte det upplägg som finns idag eftersom jämställdheten fortfarande är ett stort problem. Och om jag över huvud taget tar upp ordet jämställdhet när det gäller denna fråga bland en del par som är föräldrar i min bekantskapskrets, så tittar de storögt på mig och säger: ”Men vad menar du? Första tiden måste mamman vara hemma. Mammor ammar ju, barnet behöver sin mamma då.”

”Jaha, så man behöver inte sin pappa då? ” vill jag gärna svara.

Jag anser att kärnan i problemet ligger i uppfattningen om mammors och pappors valfrihet. Jag menar att valfriheten inte bara handlar om ett uttryck för föräldrarnas valfrihet över hur föräldraledigheten ska utnyttjas på bästa sätt utan även om pappans valfrihet mot mammans icke-valfrihet. Mamman är den som självklart ses som den som ska stanna hemma medan pappan fortfarande måste övertygas. Den generella uppfattningen om kvinnor som väljer att inte stanna hemma, eller väljer kortare tid, är att de är avvikande. Detta visar på att frågan även skuggas av föreställningar om kön och sociala påtryckningar.
Maktstrukturer i kombination med traditioner och sociala normer bidrar alltså till att mamman ses ha det primära ansvaret för barnet. Detta är ytterligare hinder för mammors valfrihet.

Kanske mamman många gånger är den som vill stanna hemma och att det fungerar mest praktiskt på grund av amningen. Men, idag vet vi att det finns andra alternativ.

Vi borde också just i detta fall sätta ”vilja” i kontext av ”valfrihet”. Om mamman hade lika mycket valfrihet som pappan skulle då inte mamman i många fall vilja och välja annat? Precis som alla pappor ständigt gör. Då skulle kanske mammor också välja att fortsätta göra karriär eller kombinera extra lång semester med ett par månaders föräldralediga dagar där de kan njuta av sol, bad och fotbolls-EM på TV.

5 comments:

Anonymous said...

Hejsan!
Jag undrar vad du tyckte om Skrivarakademin? Tanken är att jag ska börja deras 1-åriga distansutbildning i höst, men jag har läst en hel del negativt på nätet... Vore snällt om du ville dela med dig av din åsikt! Hälsningar Jenny

Anonymous said...

Hej Jenny! Skrivarakademin var bra tycker jag, och du kan mycket väl gå ett år om du vill bli introducerad till skrivandet. Det kan ju vara ett bra alternativ om du inte har annat på gång, du kan ju alltid hoppa av...

Jag vet inte hur distansutbildningen fungerar, men jag kunde tycka att en del av halvdagarna som vi var där kunde vara lite sega, men det beror ju på vilka lärare man har och hur intresserad man är.

Det som jag var mest negativt var att jag behövde sitta och lyssna på analyser av texter som jag ansåg var riktigt usla, men som ändå fick bra kritik - det var med andra ord svårt att förstå vad som var "bra" och "bra" enligt deras omdömen, vilket är lite synd.

Lycka till!
mvh/Tereza

Anonymous said...

Du är en sådan människa och kvinna som skulle bli en helt underbar mamma. Rolig, klok, rättvis och tolerant. En sådan barn skulle se upp till och beundra oändligt. Du fattar det bara inte riktigt än.

Anonymous said...

Hej Tereza.

Konstigt. Jag tycker precis som du och ändå står jag nästan alltid alldeles ensam med den åsikten. Jag anser att valfriheten, som du skriver om, är begränsad, och att mannen inte alls har samma krav på att ställa upp när barnen är riktigt små. Dessutom kommer gärna de tidigare åsikterna vad gäller "dela lika" på kant när det verkligen gäller. Är det svårare för en man att begära ledigt för VAB ( vård av barn ) av sin arbetsgivare när barnen är sjuka? Och är det fortfarande konstigt att vara hemma sex,nio eller tolv månader med sin ettåring - som man? Det där med att varje familj ska få välja själva hur man vill dela alla föräldradagarna tror jag inte alls på. Jag tror att många kvinnor inte orkar kräva det av män som inte är tillräckligt intresserade. Det blir för jobbigt helt enkelt. Och dessutom är man en "dålig mamma" som bråkar om att få gå till jobbet.

Mamma och egenföretagare som älskar sina barn OCH sitt jobb.

Anonymous said...

Süsse Teenies ab 18 live hinter der eigenen webcam.
Willst du dich mit ihnen treffen? Melde dich jetzt unverbindlich an und du bekommst sofort 50 Coins für die live cams gratis!
Beobachte versaute [b][url=http://free-teen.org]Teen Tubes[/url][/b]. Gerade erst 18 und schon so geil.

[url=http://www.thesharpconsumer.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=9460]Amateur Teens[/url]
[url=http://skforum.madmoo.com/memberlist.php?mode=viewprofile&u=12953]Free Teen[/url]
[url=http://www.gsmgames.yoyo.pl/viewtopic.php?p=15901#15901]Free Teens[/url]

[url=http://www.ideasinmotion.org.uk/forum/index.php/topic,180129.new.html#new]Teen Tube[/url]
[url=http://forum.givojt.by/phpbb/memberlist.php?mode=viewprofile&u=116029]Teen Dating[/url]
[url=http://forum.wfyc.co.uk/member.php?action=profile&uid=157]Free Teens[/url]

http://my-world-forum.de/community/member.php?6492-CamTeens http://theformula64.co.uk/forum/memberlist.php?mode=viewprofile&u=19444>Teen http://officerd82.com/forums/memberlist.php?mode=viewprofile&u=30071 free teen[/url]