Sunday, August 06, 2006

Om att ha fest

Det är en del att stå i när man ska ha storfest. Vilka ska man bjuda in? Gamla vänner som man inte har kontakt med eller nya vänner som man knappt lärt känna än? Gamla och unga?

Maten ska planeras och inköpas och ordnas. Drickat. Och bar ska vi ha, vad ska vi sälja? Växelpengar. Musik. Dans. Och hur får vi folk att prata med varandra, att mingla med dem man inte riktigt känner. Jo, vi ordnar en musiktävling! Och allt vill man helst ta hand om själv, så att man vet att det blir bra. Vara värdinna. Och då blir det en del spring för att fixa allting, och innan man hinner sätta sig ned och ta det lugnt så får man bara små glimtar av alla. Man vill vara med alla så mycket som möjligt och skulle gärna dela upp sig i flera delar om det gick.

Och oj, vad bra det blev! Trots alla funderingar innan och oro över om det skulle bli bra eller inte, om folk skulle prata med varandra. Men allt löste ju sig själv och en bättre present kunde jag inte få. Ens vänner omkring en gillar varandra. Det jag pratar om är min och en av mina vänners gemensamma trettioårsfest. En fredag med fint väder hölls festen på en båt på Söder Mälarstrand med utsikt över Riddarfjärden. God mat och mingel på däck, musiktävling och sedan disco blandat med mysiga pratstunder. En helt fantastisk kväll med underbara vänner och bekanta. Jag var så upprymd att jag inte kunde sova på hela natten, som om jag ville att lyckoruset skulle vara förevigt. Som ett barn som precis har varit med om någonting stort. Tack!

puss Tereza

No comments: