Tuesday, June 20, 2006

Äntligen

Som vanligt lite sent ute, men nu äntligen så har jag skaffat mig en egen blogg. Det återstår att se hur mycket man kommer att skriva beroende på lust och tid.

Lite om mig: Jag har tio års erfarenhet inom reklamvärlden, och har till och med varit delägare i en "byrå" i fyra års tid. Efter att ha blivit trött på branschen och tappat energi och motivation genom att arbeta sönder mig så slutade jag jobba. Jag gav ut en bok som heter "Svartvit Kvinna" (Polstiernan förlag under mitt tidigare namn Tereza Mavica-Lundström) och gick en skrivarkurs på Folkuniversitetet och började sedan ett halvår tillbaka att studera på Journalisthögskolan. På sidan av detta så har jag mitt lilla frilansföretag som heter Formspråk, där jag gör några enstaka formgivningsjobb för trycksaker (till företag) och skriver på mina två romaner (de två skiljer sig en del och skrivs i olika former - kan vara bra att ha båda beroende på vilket skrivarhumör jag är på - den ena är mer humoristik i Jag-form, den andra är mer dramatiskt i tredjeperson-form).

Annars har jag gift mig i november - i Italien! Jag är halvitalienska med italiensk mamma och svensk pappa. Mina morföräldrar kom till Sverige under arbetskraftsinvandringen och vi hedrade dem genom att gifta oss i Bologna. Vi gifte oss borgerligt mitt i den antika stadens vackra kommunhus i ett rum med röda medaljongtapeter, gigantiska guldspeglar och takkronor. Sedan åt vi en middag på en antik restaurang. Sju rätter på ca åtta timmar. En helt fantastisk dag.

Vi bor i en lagom stor (egentligen för liten...) tvåa och är inne i den förevigt långa renoveringsfasen. Ibland är det svårt att se sina standarkrav ur ett sunt perspektiv - när jag var singel i en inrökt etta med möbler från myrorna och en massa plastgolv så var det okej - man gjorde så fint man kunde med pärldraperi från Indiska och tyger från Åhlens. Idag kan man bli skitirriterad över en liten spricka i taket, eller att duken inte matchar kuddarna. Det håller i sig ett tag, innan jag börjar skratta åt mig själv och inser överdriften. Var kommer detta plötsliga detaljseende ifrån? Kanske påverkas man av roomservicetrenden mer än vad man tror. En del pratar om att man kan renovera sönder sin relation, och det kan jag förstå. Ändå så är jag och min man ganska lata och inte alls så pedantiska (om man jämför med andra par) när vi renoverar, men vi har i alla fall haft heta diskussioner om färger och tid. Men nu börjar det bli klart och vi skrattar tillsammans som vanligt igen. Heja kärleken!

puss tereza

2 comments:

Anonymous said...

Fin blogg gumman, väntar efter uppdatering :)

kram aldis

Anonymous said...

Hej tjejen!
Vad kul att jag fick (FÅR!) ta del av ditt liv. Jätteroligt att läsa, jag får många goda skratt och du har så rätt i allt du skriver, speciellt om semestern. Ett evigt springande och fixande hela tiden.
Hur fick du förresten tag på min adress?
Ha en kanonhöst och hoppas att vi ses på någon fest snart....